PROGRAM OG AKTIVITETER

bibel

BIBELSTUDIE

Hvis du en dag skulle ta deg en tur innom Mysen adventistkirke, så skal du først og fremst vite at akkurat du er hjertelig velkommen. Hvis du ønsker å sjekke hva bibelstudiet er for noe, kom gjerne innom kirken til kl. 10.30 på lørdag formiddag.

Når du kommer inn døra til, vil du forhåpentligvis møte en hyggelig mann eller dame som står og hilser deg velkommen. Du går så inn i kirkesalen og finner deg en plass, og ønskers du velkommen til bibelstudiet, eller kanskje det blir kalt sabbatsskolen. Det blir sunget en åpningssang og lest et bibelvers som har med temaet for dagen å gjøre. Deretter holdes det en bønn.

Videre blir det tatt opp en frivillig kollekt som går til ulike misjonsprosjekter.

Nå er det tid for selve bibelstudiet. Hver eneste uke har vi et nytt tema. Det er alltid en som leder an, men alle som er der kan være med å dele sine tanker og meninger, og det bidrar til at vi alle hjelper hverandre til å utvide vår forståelse av Guds ord.
Når kl. er 11.30 er bibelstudiet over, og det er tid for og ta seg en liten pause.

GUDSTJENESTE

Når kl. er 11.45 er det tid for å starte med Gudstjenesten, og de besøkende trekker inn i kirkesalen igjen. Først blir det opplyst om ulike hendelser og arrangementer som skal skje i nærmeste fremtid, og deretter er det tid for lovsang/allsang. Noen ganger er også en og annen som har lyst til å komme med et vitnesbyrd, og det må vi jo høre på.

Innledning på Gudstjeneste likner litt på innledningen til bibelstudiet. Vi åpner med en fellessang, deretter er det et minnevers som leses, etterfulgt av en bønn. Videre er det kollekt som tas opp.

I Mysen adventistkirke har barna en sentral plass i gudstjenesten, og taleren holder alltid en barnefortelling. Barna kommer frem, og setter seg i trappa fremme for å høre på, og ofte er barnefortellingen minst like spennende for oss voksne.

Etter barnefortellingen er det tid for den vanlige prekenen. Noen ganger er det pastoren i menigheten som taler, men det kan like gjerne være et vanlig menighetsmedlem som taler.

Noen ganger har vi felles bespisning i underetasjen, da er også alle hjertelige velkommen

PROGRAM FOR BARNA

I Adventistmenigheten i Mysen ønsker vi å ta barna på alvor slik Jesus gjorde det. ”La de små barna komme til meg og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til.” Vi har derfor mange tilbud til barna.

Barnesabbatsskole for barn i alderen 0-14 år

Barna deles inn i grupper etter alder. Barnesabbatsskolen går parallelt med bibelstuiet for de voksne, og tidspunktet for sabbatsskolen er klokka 10.30 hver eneste sabbat, hele året.

Barnesabbatsskolen følger blant annet Gracelink-materiellet som gir barna viktig trosopplæring. Det er en frisk måte å tilnærme seg Guds kjærlighet på.

Materiellet består av flere deler: Fire arbeidshefter/bøker for barna i året beregnet på hjemmebruk. Det er også lærer/leder- materiell for en ukentlig samling.

Du kan lese mer om Gracelinkprogrammet her.

speider

SPEIDER

Adventkirken i Mysen har en egen speidertropp. Når barna samles til speidermøte, bærer det gjerne ut i skogen, eller kanskje ut på en kanotur i elven eller sjøen. Andre aktiviteter som er verd å nevne er: pionering, rappellering / fjellklatring, leirplassbygging, dyresporsøk, førstehjelp, matlaging på bål med mer. I tillegg må jo også nevnes hyggestunder rundt bålet med sang, prat og grilling (for ikke å snakke om røyk i øynene og brente pølser).

I grove trekk kan man si at adventistspeidernes ideologi er at man skal bli kjent med Guds fantastiske skaperverk, og at man på en slik måte kan lære å samarbeide med naturen, utnytte dens ressurser og
goder på en kreativ og bevisst måte. Barna skal oppleve å bli kjent med det komplekse skaperverket
ved å utforske og lære hvordan naturens elementer er bygd opp og henger sammen. Gjennom Speider’n skal man også lære å ta ansvar og hjelpe sine medmennesker.

Sist, men ikke minst, Speider’n er i høyeste grad en sosial arena for barna, og kanskje også for de voksne som har lyst til å være med. Ja, det er i grunnen bare én ting å si: På Speider’n er det GØY!

speider

HJELPEAKSJONEN

De siste 30 årene har Mysen menighet vært med i den årlige innsamlingsaksjonen til ADRA, som er Syvende-dags Adventistenes verdensomspennende bistand- og nødhjelpsorganisasjon.

På landsbasis ble hjelpeaksjonenen startet for om lag 90 år siden. ADRA Norge er en del av et stort nettverk som arbeider i mer enn 120 land. Organisasjonen samarbeider med NORAD som årlig bevilger flere millioner kroner til ulike ADRA-prosjekter. ADRA gir hjelp til mennesker som er i nød eller trenger støtte, uansett alder, kjønn, etnisk bakgrunn eller politisk / religiøs tilhørighet. Mottoet til ADRA er: «Sammen forandrer vi verden, ett liv om gangen.»‘

Hver høst starter Mysen menighet sin lokale aksjon like etter Momarked-dagene i slutten av august. Menigheten går da fra hjem til hjem med bøsser i distriktene Mysen, Eidsberg, Rakkestad, Askim, Trøgstad og Hemnes. Aksjonen varer ofte ut hele september. Hvert år samler menigheten rundt 100 000 kroner. En av grunnene til de gode resultatene kan skyldes flere fellesutrykninger og at mange deltar.

Vi avslutter den årlige hjelpeaksjonen med en konsert i Adventistkirken i Mysen. Det blir tatt opp en frivillig kollekt som i sin helhet går til ADRAs hjelpearbeid.

VELFERDSLAGET

Adventistmenigheten Mysen har alltid vært opptatt av velferds- og hjelpearbeid.

Vi tar imot sengetøy, nye og brukte klær fra både butikker og private, leker og annet utstyr. Vi sorterer og pakker og sender det dit det sårt trengs. Noen land vi har sendt til er Russland, Hvite-Russland, Moldova og Romania.

Vi sender kun videre det som er pent, solid og ordentlig. Slik bidrar vi til å bevare verdigheten til mottakerne.

Vi møtes 1. tirsdag i måneden eller oftere etter behov. Vel møtt! Det er veldig sosialt å stå sammen og pakke tøy!